woensdag 9 september 2015

Sheepsliften

De Scheepsliften in Houdeng-Goegnies ( La Louviere )
 
De hydraulische liften op het kanaal, dat dwars door Henegouwen snijdt, werden tussen 1888 en 1917 opgetrokken met onderdelen uit de hoogovens van Cockerill.
Sinds de opening van de grote scheepslift van Stréphy-Thieu in 2002 worden de scheepsliften, die op de werelderfgoedlijst staan, enkel nog gebruikt voor de pleziervaart.
 
 
Dit is de 2de lift op het kanaal




 
Het zicht bovenaan



 
In de verte zie je de 3de lift





 
Ik reed het kanaal helemaal rond en kwam dit standbeeld tegen.





 
De 4de lift





 
Hier komt het oude en het nieuwe kanaal bij elkaar.
Met op de achtergrond de E19 Mons - Brussel.

 
Op het nieuwe kanaal konden grotere schepen varen.

 
iets raar.


 
Hier loopt het kanaal boven op het viaduct.







 

Scheepslift van Stréphy-Thieu

 
Verschillende spectaculaire scheepsliften overbruggen het hoogteverschil op het Centrumkanaal tussen Charleroi en Brussel.










 
Hier boven zie je de bak waar de boten in moeten.



 
Hier moet de bak onderaan in en dan kunnen de boten verder.



 
De 1ste lift op het oude kanaal.




 
Een kleine sluis tussen het nieuwe kanaal en het oude.




 
Op de terugweg zie je de nieuwe lift.




 
En hier zijn we dan terug waar ik gestart ben, na 21km.
 
-------------------------------------
 

Hellend vlak van Ronquières

 
Het Hellend Vlak van Ronquières overbrugt ongeveer 60 meter en vervangt daarmee 16 sluizen op het kanaal tussen Brussel en Charleroi.
 
In 1968 werd het 1,4 kilometer lange hellend vlak opgeleverd, waar scheepsbakken op rails worden over getrokken.
Na de opening daalde het aantal boten dat via de scheepslift voer stelselmatig doordat de steenkoolindustrie verdween. Daardoor werd het hellend vlak, vooral in Vlaanderen, als een nutteloos werk bestempeld. Nu staat het nutteloos karakter ervan ter discussie, omdat er een toename van het aantal schepen en tonnage is.